Корекційно‐розвивальна робота та її значення у процесі навчання дітей із порушеннями психофізичного розвитку.
Корекційно‐розвивальна робота – вагома складова інклюзивного навчання.
Корекційно‐розвивальну роботу в умовах інклюзивного навчання здійснюють
спеціальні фахівці: корекційний педагог, логопед, спеціальний психолог,
соціальний працівник. Однак, не стоять осторонь корекційної допомоги й інші
учасники мультидисциплінарної команди, а саме: вчителі, асистенти вчителів,
музичні керівники, фахівці з ЛФК та ін. Значна роль у закріпленні корекційної
роботи належить батькам.
Відомо, що у дітей з проблемами розвитку наявні фізичні та (або) психічні
порушення, які ведуть до відхилень у загальному розвитку. Залежно від характеру
порушення, часу його виникнення та особливостей протікання одні недоліки
можуть повністю усуватися, інші – тільки коригуватися, деякі – компенсуватися.
Цей алгоритм діє як в умовах спеціальної освіти, так і в умовах інклюзії, але в
останній акценти дещо зміщені. Тож доцільно розглянути основні засадничі
поняття дефектологічного тезаурусу.
Корекція (від лат. сorrection – поліпшення, виправлення) – 1) сукупність
педагогічних та лікувальних засобів, спрямованих на поліпшення та виправлення
процесу розвитку особи; 2) виправлення окремих вад у дітей із психофізичними
недоліками. Перше із тлумачень корекції – широко дефектологічне, друге –
пов’язане з використанням терміну корекції у вузькому значенні («корекція
вимови» – виправлення недоліків вимови дитини завдяки логопедичним
засобам, «корекція зору» – застосування оптичних засобів для поліпшення
зорової функції).
Компенсація (від лат. сompensatio – урівноважування, зрівнювання) –
відновлення недорозвинених чи порушених психічних функцій, використовуючи
збережені чи перебудовуючи частково порушені функції. При компенсації
психічних функцій можливе залучення в її реалізацію нових нервових структур, які
раніше не брали в цьому участі. Такі структури функціонально об’єднуються на
основі розв’язання спільних завдань.
У процесі організації корекційно‐розвивальної роботи із дитиною з
порушеннями психофізичного розвитку необхідно врахувати компенсаторні
можливості організму, тобто ті позитивні зміни, що відбуваються у розвитку
дитини загалом під впливом цілеспрямованого, організованого навчання. Тому
цей вид роботи у педагогічній діяльності – основна й невід’ємна умова успішного
«залучення» дитини до інклюзивного навчання.
Корекційно‐розвивальна робота здійснюється засобами педагогічного
процесу – його змістом, методикою, організаційними формами. А педагогічний процес, мета якого – корекція розвитку дитини, визначається як корекційно‐
спрямований (відтак – корекційно‐спрямоване навчання чи корекційно‐
спрямоване виховання).
Коментарі
Дописати коментар